Ramadhan : Rokok .....?

Monday, September 1, 2008


Assalamulaikum....

Salam Ramadhan diucapkan buat semua sahabat dan seluruh muslim yang diseluruh dunia. Semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna dan diterima oleh Allah S.W.T, insyallah. Tetapi Ramadhan kali ini bagi saya adalah sangat bermakna. Ini kerana genap 1 Ramadhan, genaplah setahun saya membuang tabiat merokok saya. Alhamdulillah, syukur. Semoga usaha yang saya lakukan ini berkekalan sepanjang hayat. Sebenarnya, tiada langsung terniat dalam hati saya hendak berhenti merokok setahun yang lepas. Ini brlaku secara tidak sengaja. Walhal saya sudah pun membeli sekotak rokok untuk berbuka ketika itu, namun dengan kuasa Allah, saya tiba-tiba berazam untuk cuba tidak mahu menghisap rokok ketika itu. Ianya berlanjutan hari demi hari sehingga puasa yang ketujuh, saya terfikir, adakah ini Ramadhan kali ini adalah bulan yang sesuai untuk saya berhenti? Lama juga saya termenung dan memikirkannya. Sebenarnya saya ingin berhenti apabila saya sudah berkahwin, namun saya tekad untuk melakukannya ketika itu. Saya bukannya seorang ketagih rokok yang kronik, namun saya perlukan rokok untuk saya cergas dan segar dalam melakukan kerja dan belajar. Saya pernah berhenti 3 bulan tetapi saya kembali ke tabiat asal saya. Saya mula merokok seawal darjah 4 lagi. Bayangkan, betapa kroniknya paru-paru saya...Semoga Allah memberikan saya kesihatan yang baik sepanjang hayat saya, insyallah..

Namun dalam usaha saya dalam membuang tabiat ini, ramai rakan-rakan saya terjebak secara serius dan ketagih. Bagi saya, masa dan suasananya tidak sesuai. Tetapi siapalah saya untuk menasihati mereka. Itu hak mereka. Terpulang. Semoga mereka sedar bahawa merokok sebenarnya tidak membawa apa-apa erti sebenarnya. Dulu saya pernah mengatakan bila saya stress dan perlukan ketenangan saya perlukan rokok. Saya tidak boleh menghadapinya tanpa rokok, namun sepanjang setahun saya berhenti , ternyata ianya meleset. Kualiti akademik saya semakin baik, stamina semakin baik dan saya turut boleh menangani stress saya dengan baik.

Baiklah rakan-rakan, semoga kita menunaikan puasa dalam tahun ini dengan lebih baik dan sempurna, insyallah...

Ubadah Bin Somit ra. meriwayatkan bahawa
Rasulullah SAW bersabda pada suatu hari
ketika Ramadhan hampir menjelang: "Telah
datang kepadamu bulan Ramadhan, di mana
Allah melimpah ruahkan di dalamnya
dengan keberkatan, menurunkan rahmat,
mengampuni dosa-dosa kamu, memakbulkan
doa-doa kamu, melihat di atas perlumbaan
kamu untuk memperolehi kebaikan yang
besar dan berbangga mengenaimu di
hadapan malaikat-malaikat. Maka
tunjukkanlah kepada Allah Taala kebaikan
dari kamu. Sesungguhnya orang yang
bernasib malang ialah dia yang dinafikan
daripada rahmat Allah pada bulan ini."

p/s...semoga berat badan turun.....p

0 comments: