Keluh kesah bakal cikgu lepasan IPTA

Thursday, August 14, 2008


Assalamulaikum rakan-rakan...

Hari ini saya hendak memberikan pendapat tentang isu graduan pendidikan dikalangan pelajar IPTA dan IPG.Memang benar saya merupakan pelajar dari graduan pendidikan dari IPTA.Apa yang saya ingin suarakan bahawa kami seakan-akan dianak tirikan dalam hal penempatan dan biasiswa.Bukan hendak menyalahkan mana-mana pihak,namun hendaklah diingat,bahawa sektor pendidikan adalah sektor yang paling penting dalam negara kita.Kami juga adalah pengeluar modal insan untuk menghasilkan modal insan seterusnya untuk negara.Saya masih ingat lagi betapa peritnya kami belajar di Matrikulasi bagi mencapai hajat kami untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang pendidikan di IPTA.Setelah kami berjaya,tidak sangka banyak masalah yang timbul.Biasiswa pendidikan tidak diberikan kepada kami,penempatan kami juga agak lewat malah kami juga dikerah supaya mendapat keputusan 2.75 keatas,itu pun kami dikehendaki menduduki temuduga dan ujian lagi yang didapat bagi pelajar IPG.Bukan kami hendak memandang rendah kepada graduan IPG,tetapi ingatlah,bukan mudah kami ke tahap ini,sudahlah kami meminjam dengan PTPTN,malah penempatan kami di sekolah juga tidak dipastikan.Mana keadilan kepada kami.Sudahlah kami dituduh tidak berkualiti dan dikatakan kami memilih kursus pendidikan ini sebagai pilihan terakhir.Sungguh mudah kami dinilai sedemikian rupa.Saya sendiri memilih sebagai pilihan nombor satu saya dan ramai kawan-kawan saya turut memilih kursus pendidikan sebagai pilihan utama.Bukan kami tidak layak memasuki kursus kejuruteraan,tetapi kami memang ikhlas ingin menjadi seorang guru. Ramai kawan-kawan saya menganggur selama setahun malah lebih pun ada semata-mata menunggu peluang menjadi seorang guru.Bukan untuk menafikan hak siapa-siapa namun yang peliknya bmaklumat dan sebagainya.
ila isu ini bertambah panas,barulah pengawai dari kementerian sibuk datang ambil
Kami berharap pihak Kementerian Pelajaran dan Pengajian Tinggi memahami masalah yang kami hadapi ini..Sekadar untuk meluahkan perasaan

p/s..ingat lagi kata cikgu.."kalau boleh belajar samapai masuk universiti"

0 comments: